Praten over Bloggen #13: moet je als blogger in het midden van de actualiteit staan om groot te worden?

Praten over Bloggen is een regelmatig terugkerende rubriek op De Pagina Omslaan waarin ik punten uit het boekenbloggen wil bespreken. Dat kan zijn in de vorm van tips, vragen of meer een kritische noot. De laatste Praten over Bloggen had de titel: De blogdip, blogpauze en ‘is dit het nou?’, waarin ik dieper inging op de blogdip en het feit dat het heel normaal is om te twijfelen aan je blog en aan de koers van je blog. Vandaag wil ik het over een ander onderwerp hebben dat me de laatste tijd bezig houdt: moet je als boekenblogger inspelen op de actualiteiten in boekenblogland om een grote boekenblog te worden?

Ik heb soms wel eens het gevoel dat wanneer je een succesvolle blog wilt hebben dat je dan niet alleen maar achter je macbookje kan zitten en willekeurige boeken kan lezen. Dat je dan mee moet draaien in de maatschappij. Een beetje op de hoogte moet zijn van de nieuwste releases, de nieuwe boeken lezen die je aanspreken en contact hebben met uitgeverijen op social media en op andere manieren. En dan heb je ook nog allemaal evenementen tegenwoordig waar je je blog op kan promoten.

sappho

Ik heb het gevoel dat ik langzaam een beetje begin af te dwalen van de boekenblogwereld zoals die was toen ik begon met bloggen. Niet alleen omdat de boekenblogwereld in een stroomversnelling is gegaan en is veranderd, maar ook omdat ik ben veranderd. Ik heb mijn recensie exemplaren drastisch verminderd en weinig contact met uitgeverijen, voornamelijk omdat ik het niet op zoek. Omdat ik me gelukkiger voel met het lezen van de boeken die mij momenteel interesseren. En weinig van de boeken die Nederlandse uitgeverijen uitgeven zijn boeken waar ik tegenwoordig ook om sta te springen. Mijn smaak en interesse is door de jaren heen veranderd.

Maar ook de boekenblogwereld is veranderd. De boekenblogwereld is groter geworden. Waar eerst mijn boekenblog bij een best groot percentage van boekenbloglezers bekend was, zal ik dat nu zeker niet meer durven beweren. Maar niet alleen zijn er meer boekenblogs gekomen, ook is de hele business eromheen groter geworden. Meer recensie exemplaren, meer contact met uitgevers, meer uitgevers die geïnteresseerd zijn in boekenblogs en meer evenementen. En ik blijf eigenlijk liever op de bank achter mijn macbook bloggen.

Misschien komt het ook een beetje omdat het overgrote deel van de boekenblogs gefocused is op Young Adult. Daar zijn de lezers van boekenblogs dol op en de meeste bloggers ook. En hoewel ik nog steeds met regelmaat graag een Young Adult lees is dat niet meer waarop ik me wil focussen. Is dat niet de weg die ik in wil slaan. Ik wil mijn leespatroon momenteel het liefst omschrijven als divers: diverse genres, diverse onderwerpen, diverse talen.

Moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat mijn niche wat smaller is geworden? Dat ik niet én moet willen groeien én alleen de content schrijven die ik wil schrijven én dat gewoon alleen op de bank doen? Misschien is dat wel beter. Want ik ben van mening dat de boekenblogwereld nog groter zal worden en dat boekenblogs niet meer uit het landschap van Young Adult literatuur weg te denken zullen zijn. Ik zeg met name Young Adult literatuur, want eigenlijk begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat er bij een boekenblog snel wordt aangenomen dat het om een Young Adult boekenblog gaat. Zo heb ik wel eens  mailtjes van uitgevers of schrijvers met: ‘Het is een YA dus je vindt het vast leuk.’ Nee, zo werkt het niet. Maar ik weet ook eigenlijk niet hoe het wel werkt. Op de achtergrond van mijn telefoon staat de quote: not all who wander are lost (yes, LotR) en misschien voel ik me momenteel ook wel een beetje zo. Ik dool een beetje rond door boekenblogland en doe het op mijn manier. Ik trek misschien niet de meeste bezoekers van het stel, maar ik doe wat ik wil. Of ik daar nou groot mee wordt of niet.

Want ik denk toch wel dat in de actualiteit staan een boost geeft. Zelf goed en boeiend kunnen schrijven is niet alleen genoeg. Je moet ook schrijven over onderwerpen die andere mensen (gaan) interesseren. Ik kan nog zo m’n best doen om mijn stoffige Griekse en Romeinse pareltjes aan te bevelen, een Sarah J. Maas boek spreekt momenteel gewoon veel meer tot de verbeelding en heeft meer een hype. That’s how it is. Of toch niet?

Hoe denk jij over dit onderwerp?

7 reacties op “Praten over Bloggen #13: moet je als blogger in het midden van de actualiteit staan om groot te worden?

  1. Ik denk dat er gradaties in actualiteit zijn. Je hebt bloggers die bewust actuele onderwerpen opzoeken, maar ook degene die bewust bepaalde blogtrends volgen om daarmee meer bereik te realiseren. Maar ik denk ook dat er heel veel bloggers zijn die niet perse stilstaan bij de nieuwste trucjes en boeken. En er zijn er ook zeker heel veel die evenementen e.d. niet perse gebruiken als promotie, maar meer als samenkomst. Zo zie ik het tenminste.
    Ik denk namelijk dat je als blog wel heel actueel kan gaan doen, maar als dit niet bij je past, de kwaliteit van je blog ook achteruit zal gaan. En dat kan je natuurlijk op allerlei factoren toepassen. Wat is immers het eisenlijstje voor ‘succesvol’? Wat voor de een succesvol is, is voor de andere slechts een lichte meevaller.

  2. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jij: ik lees niet alleen YA, en de trends volgen om maar bezoekers te trekken wil ik niet. Ik denk wat dat betreft dat er een paar goede blogs zijn die toevallig binnen die trends vallen en die echt groot zijn of worden, maar die zie ik ook doorgaan met wat nu de trends zijn als het geen trends meer zijn, omdat die dingen bij ze passen. Er zijn ook bloggers die in de actualiteit willen staan om bezoekers te trekken, maar ik denk dat het op de lange termijn ook niet zo werkt.

    Dat ben ik dus ook niet van plan; ik doe wat ik wil doen, en zolang er een paar lezers zijn en ik het nog leuk vind blijf ik het doen. Daarvoor hoef ik niet groot te zijn. En misschien zetten wij dan ook een keer de trend dat boekbloggers ook wel eens over niet-YA bloggen, want we zijn niet de enige die ook graag andere boeken lezen. En ik heb het idee dat de rest van de boekenwereld er ook vooral nog een beetje achteraan hobbelt; dat uitgeverijen die YA uitgeven sneller doorhebben dat bloggers belangrijk zijn betekent niet dat de rest niet volgt he ;-)

  3. Ik heb ook de indruk dat de boekenblogwereld (en uitgeverijen) zich de laatste tijd vooral toespitsen op YA en daar is natuurlijk niks mis mee, maar het is ook niet mijn niche. Maar ik ben ook niet bereid om mijn blog of de boeken die ik lees daaraan aan te passen.

  4. Ik ben het helemaal met je eens. Zelf ben ik onlangs een blog opgestart op http://www.passievoorlezen.nl en ik wil me helemaal gaan focussen op de boeken die ik zelf leuk vind. Die vallen in de niche literatuur, historie, bepaalde non fictie en bepaalde romans.

    Of ik daar groot mee kan worden weet ik niet maar ik focus me in elk geval op wat ik leuk vind. Volgens mij houd je het anders ook niet heel lang vol :)

  5. Er zijn toch behoorlijk veel blogs die zich niet op YA focussen? Ik noem een Tessa Heitmeijer, Hoofdstuk 12, Bladzijde 26, Boekboetiek, Lalagé Leest, Biebmiepje, Zwartraafje, ….

    Zelf vind ik het leuk om enerzijds mee te zijn met de actualiteit en te schrijven over nieuwe titels en tegelijkertijd ook aandacht te besteden aan klassiekers of minder bekende titels. Omdat ik over één genre schrijf – Science Fiction – kies ik ervoor om zowel over ‘volwassenboeken’ als Young Adult te schrijven. Evenementen klinken leuk, maar zijn vaak te ver vanuit België. En stiekem heeft het voor mij niet zoveel meerwaarde om een auteur in het echt te ontmoeten..

    Ik denk dat het succes van een blog vooral voortkomt uit je eigen enthousiasme kunnen verwoorden en mensen helpen in de zoektocht naar een nieuw boek. Als ik maar van één persoon een berichtje krijg dat diegene dankzij mij een nieuw favoriet boek ontdekt heeft, is dat voor mij succes hebben :) En als je het zo bekijkt is mijn blog behoorlijk succesvol haha!

  6. Ik denk dat je succesvol kan zijn zonder mee te gaan met te actualiteit. Daarmee bedoel ik succes als lezers die je blog fijn vinden en genoeg bezoekers per maand. Als je geld, boeken en uitnodigingen van evenementen wil krijgen, dan is het wel belangrijk om actualiteit te volgen. Ik probeer daarin de balans te vinden, bloggen is voor mij niet meteen iets commercieel , eerder iets persoonlijks. ;)

  7. Ik snap je punt zeker wel, maar ik zou zeggen: doe gewoon lekker je eigen ding. Jouw blog is juist uniek doordat je een ander soort boeken bespreekt en zo heeft elke blog wel iets: de actualiteit is altijd maar tijdelijk, als je verder niets hebt om op terug te vallen, niets wat gewoon bij jou past of het nou actueel is of niet, dan weet je op zeker moment ook niet meer wat je met je blog aan moet denk ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>